onsdag 15 oktober 2008

Var köper jag bra choklad?

Är man ute efter bra choklad kan man glömman Ica, Hemköp osv, där finner du inget av kvalitet. I de större städerna finner du flera bra utvalda specialbutiker som enbart säljer choklad, och bor du på mindre ort finns det säkert någon te- och kaffebutik som säljer bra grejer. I Örebro där jag bor finns ett knippe ställen som säljer bra choklad, men det är inte allt. Det jag tycker och ställer som krav är att det finns kunnig personal som tipsar om vilken choklad du bör prova. Här är mina två favoritbutiker...

Engelbrekt choklad
Anders som driver butiken har lång erfarenhet och är mycket duktig på choklad. I hans butik finns ett stort sortiment av högkvalitativa produkter från de stora kända märkena, men även små nytänkande och spännande producenter. Här hittar du även praliner, handgjorda pralinaskar, te och kaffe. För de aldra minsta finns ett stort sortiment med bra plock- godis. Mycket bra butik!

Örebro Kaffe & Pralin
Tjejerna som driver denna butik har lagt ribban högt med riktigt snygg inredning och en känsla av att du kliver in i en butik i Paris. Sober musik, trevlig och kunnig personal guidar runt dig bland de handgjorda pralinerna. Utbudet på mörk choklad med hög kvalitet är dock begränsat och det är där mitt intresse ligger. Butiken levererar även bakverk. Snyggt och bra butik!

Inga kommentarer: