måndag 27 oktober 2008

RECEPT, Sorbet på vit choklad

Detta receptet arbetade jag fram för en tid sedan då jag snöade in mig på olika sorbeter. Mycket enkelt recept som går att krydda med tex kanel, kardemumma eller tonkaböna. När jag serverade denna sorbet vid en middag gjorde jag en kokostart med mangocrème och ananassallad där till. Kombinationen blev mycket god med exotiska smaker. Passande dryck är Joostenberg, Chenin Blanc, Noble, Late Harvest 2006, Sydafrika. En söt gyllengul rackare med mycket exotiska smaker och tydliga toner av apelsin, grape och ananas. Något till helgen kanske? Här kommer receptet på sorbeten...

ca 1 liter sorbet

1 liter vatten
½ vaniljstång + märg
600g vit choklad
470g glykos
ev smak

Arbetsgång:

Koka upp vatten med vaniljen och ev smasättning
Värm glykos i micro och rör ner den vita chokladen tills den smälter
Blanda vattenkoket med chokladsmeten. Sila och ställ kallt.
Kör i glassmaskin.

Inga kommentarer: