onsdag 15 oktober 2008

PRALUS, Choklad i Världsklass


Denna chokladfabrik har kunskaper som sträcker sig ca 60- år tillbaka i tiden. François Pralus, son till grundaren driver idag denna fabrik och är något av chokladens "punkare". Chokladen är inget för nybörjare och många upplever hans choklad som galen och extrem, men jag tycker den är otroligt häftig. Alla hans choklader är mycket mörka, oftast 75% och uppåt, och är otroligt smakrik. Vissa choklader drar åt bla bacon, tobak och vissa är syrliga som rödvin. Hans urval av bönkvalitet och sättet att behandla råvarorna är hemligheten bakom de extrema smakerna. Pralus älskar eller hatar man, så enkelt är det. Sorgligt nog är chokladen ganska sällsynt av oförklariga anledningar och även ganska dyr. Mitt tips är chokladen från Madagascar, som jag anser var godast i mitt test, jag ger den 8,5p. Det övriga sortimente har även en hög nivå mellan 6,5-8p.


BRESIL - FORASTERO 75 %

INDONESIE - CRIOLLO 75 %

VENEZUELA - TRINITARIO 75 %

TANZANIE - FORASTERO 75 %

COLOMBIE - TRINITARIO 75 %

TRINIDAD - TRINITARIO 75 %

MADAGASCAR - CRIOLLO 75 %

PAPOUASIE - TRINITARIO 75 %

VANUATU - TRINITARIO 75 %

DJAKARTA - CRIOLLO TRINITARIO 75 %

Le 100 % CRIOLLO - 100 %

MELISSA - CRIOLLO 45 %cacao 45 %

SAO TOME & Principe - FORASTERO 75 %

JAMAÏQUE - TRINITARIO 75 %

EQUATEUR - TRINITARIO 75 %

CUBA - TRINITARIO 75 %

Inga kommentarer: