söndag 26 oktober 2008

En sjuk helg

Hade planerat sedan en tid att äta middag tillsammans med ett par kompisar. Vi hade sätt fram mot en kväll med glada skratt, mat, vin och kanske lite grogg. Nu blev det istället en helg med feber och snor för hela familjen, hemma i mysbrallor. Den enda lilla ljusglimten i mörkret blev en utflyckt på Champagnemässan som annordnades i Örebro (tack Anders för biljetterna). Med stukad näsa provades man runt bland montrar med rödvin, Champagne och choklad. Mässan var lugn och trevlig så vi fick god tid att prata med de olika leverantörerna. Medans näsan var under funktion provade vi en del riktigt bra drycker som kommer att inhandlas, bla en trevlig Barbaresco och en mycket god Champagne. Synd att man inte var i form, för det det hade varit mer givande. På återhörande om dryckerna...

Innan förkylningen på riktigt brytit ut, i fredags alltså, åkte jag till Askersund för att på kvällen hålla föredrag om choklad för ett sällskap på ca 14 pers. Provningen började lite avvaktande bland gästerna, men dom mjuknade upp så pass mycket att deras inbokade middag som skulle ske efter min provning blev försenad med ca 20 min. Kul att man lyckas skapa ett intresse och en rolig dialog.

Nu till en av mina choklader som jag hade med på provningen. I veckan skrev jag att det inhadlats årgångschoklad från Valrohna som jag ej hunnit prova, och i fredags tänkte jag ta med en på föreläsningen. Den jag tog med var Palmira, Criollo, 08 från Venezuela. I ett tidigare inlägg har jag beskrivit denna choklad, dock av årgång 07, som en av mina absoluta favoriter. I den här årgången har man enligt min smak inte alls lyckas skapa en högkvlaitativ choklad som motsvarar tidigare år. Jordig och knuten med enliten kryddighet och inte alls den syra man så hoppfullt ville hitta. Denna årgång var för mig ett bottennapp från en bra producent. Skärpning! Betyg 7,5p

Inga kommentarer: