söndag 19 oktober 2008

En trevlig lördag

Igår lördag bjöds det på mat hos oss. Vi slog på stora trumman med en femrättersmiddag. Middagen bestog till mestadels av lite nya grjer jag ville laga upp efter ett besök på restaurang Per Lei för några veckor sen, blandat med några av våra favoritklassiker. Första rätt var en liten munretare bestående av Carpaccio på tonfisk med sallad på ruccola, pinjenöt, sultanrussin och citron. Detta kom i sällskap av en Crémant de Bourgogne som lyfte rätten till en bra nivå. Som rätt två körde vi en klassiker som alltid brukar gå hem, potatisplätt med löjrom, rödlök och crème fraiche. Dryck till denna rätt blev en nyhet för mig, Chardonnay från Toscana. Funkade ok till rätten men inte mer, lite tråkig och intetsägande. Varmrätten som jag själv blev mest nöjd med, åt jag en variant på vid besöket på Per Lei. Det jag gjorde var gris i två serveringar, fixerad helstekt filé och kofitad fläsksida, pumpa- och ankleverpuré samt smörstekt spenat. Här drack vi en Dolcetto d´Alba ,06 från Pelissero som satt kanonbra till det hela. Efter denna höjdare blev det ostar med tillbehör och en Amarone från Tommasi därtill. Till dessert gjorde jag en mörk chokladcrème med inkokta körsbär och macadamianötsglass samt kaksmulor. Här kom en av mina favoriter rätt till pass, en Castano, Dulce, Monastrell. Mycket gott och vinet harmoniserade kanon med chokladen och körsbären. Som avslutning blev det kaffe och några nya praliner från Engelbrekt choklad. Man somnade gott och mätt efter en sån kväll.

Inga kommentarer: