fredag 27 mars 2009

Om alla säger fel blir det rätt!




I Sverige har vi skapat oss ett bra beteende kallat ”Jantelagen”. Som de flesta vet betyder det ungefär, tro inte att du är något, din Besserwisser. Med tanke på denna ”regel” har jag nu gått och retat upp mig några saker som berör mig varmt, nämligen mat! De flesta i Sverige, med vare sig god språkkunskap eller gastronomisk bakgrund vet att den rätt som stavas Pizza, uttalas ”Pitsa”. Enkelt och självklart. Men när vi istället skall uttala den italienska osten Mozzarella, ja då säger de allra flesta ”Mossarella” och inte ”Motsarella”. Varför skulle helt plötsligt de två z i de olika orden uttalas olika? Nej, för att alla säger så, och då är det så, och jag har själv blivit rättad vid fler tillfällen av denna ”felsägning”. En annan grej som jag har upptäckt är den starkt tvivelaktiga maträtten bla, bla à la Stroganov. Inte nog med att denna maträtt har blivit misshandlad och utfryst ur gourmet- klubben har stavningen av orginalnamnet förvandlats till Stroganoff. En liten reflektion jag gjort är… Av namnet torde rätten ha ryskt ursprung, och mig veterligen har inte många ryska efternamn två f som avslut. Men desto fler har ett v på slutet. Nog för att jag inte är någon hockeyfantast men man kunde väl inte undgå att den ryska femman som under 80- talet dominerade sporten, hette alla något med ov på slutet. Larionov, Fetisov mm. Men det roliga är att även här har folk påpekat mitt fel när jag hävdar denna ”felskrivning”. För styva tio år sedan dök det upp något ”exotiskt” i våra grönsaksdiskar som kallades rucolasallad, nytt, hett och helt outforskad. Det blev en hysteri på denna märkliga sallad som användes i nästan allt, vete tusan om man inte kunde göra glass av den? Som de flest känner till, som har ett gastronomiskt intresse, vet att detta beska maskrosblad har odlats här under lång tid, men under namnet senapskål. Men hur roligt låter det jämfört med rucola? Sagt och gjort, vi tar det italienska namnet och gör den exotisk. Smart! Men nu när den inte är het, konstig eller exotisk, varför kan den då inte få heta senapskål? Nej, för detta är skrivit i sten. Rätt ska vara rätt! Inte ändra på detta nu, inte. Jag vet att ni kanske tycker att jag är ettrig och löjlig, men jag tycker att rätt kan väl få vara rätt i alla fall.

I mitt nästa inlägg om tankar och funderingar kommer jag att skriva om misshandlade maträtter!

Inga kommentarer: