fredag 20 mars 2009

En Dansk skalle


Åter fredag och paxat för ledig helg. Som sig bör är fredagskvällen den första lilla anhalten för mys, mat och dryck, så även denna fredag. Jag och min fru är ju tokiga i att äta och dricka så det är alltid naturligt att korka upp något gott vin till helgen, men icke denna dag. I stället valde jag att göra något som är vad jag tycker är bland det enklaste och godaste man kan förgylla en kväll med, nämligen öl och snaps. Vissa äter bara sill till de klassiska helgerna som påsk, midsommar och jul, men vi äter sill titt som tätt och då nästan två gånger i veckan på semestern. Sagt och gjort, det blev två smörrebröd med tillhörande snaps och öl varvid snapskryddningen är av egen adress. Det första smörrebrödet var på kavring med kokt kall potatis, sill, ost ch massor av rå rödlök. Den andre blev en klassiker med kavring, rostbiff, rostad lök och curry- remoulade. Gör gärna remouladen dagen innan, och jag smaksätter den helst med senapspulver à la Colman. Efter förtärd måltid sätter sig gärna snapsen som en dansk skallning, och det gör att det blir enklare att somna gött. Här kommer mitt snapsrecept inför sommaren...

35cl brännvin special
1tsk kumminfrön
1tsk anisfrön
1tsk fänkålsfrön
1krm dillfrö
1krm timjan
3cm långt tjockt citronskal

Blanda samman och låt stå och dra i minst 1 vecka eller efter önskad kryddstyrka.
Drickes väl kyld och funkar bra till det mesta.

Inga kommentarer: