lördag 7 mars 2009

Bolla, Valpollicella classico 2006


I torsdags kom min efterlängtade lyckopåse från Systembolaget som jag gått och trånat efter så länge. Godsakerna skulle genomgås och urskiljas vilka som skulle hamna i min kompis vinkällare och vilka som skulle hamna hos mig i min vinhylla. De som hamnar i min vinhylla är till för att drickas upp och på lördagskvällen kom tillfället att öppna en av de nyanlända raringarna. Efter en tung och febrig fredagskväll, samt att min fru jobbat var matlagningsintresset noll, så det fick bli något lättlagat och säkert kort. Det fick bli pasta, egen tomatsås, parmesan och kallskuret i form av korvar och skinka. Till detta valde jag en vintyp som jag alltid tyckt har varit en typisk lördagsfavorit, en Valpollicella Classico. Här tog jag tillfället att öppna en som nyanlänt, från producenten Bolla. Ni vet hur det är, lite färväntansfullt och lite spännande! Hur är den här då i jämförelse med de andra sjutioelva man druckit? Först färgen, lite klart röd till något brun i sin nyans. Sen doften. Inget, absolut noll, nada. Efter några minuter kunde man ana någon ton av russin, körsbär och lite mandelmassa. Sen till smaken. Helt bedrövlig. Sur körsbärssaft som blivit utspädd med billigt tetravin och vatten. Fy f.. vad jag blev besviken. Att lägga nästan en hundring på ett sånt här skitvin gör mig förbannad, irriterad och att jag känner mig blåst. Skall jag poängbedöma sånt här skit får det bli 20p av 100p och den siffran får den endast för att den inte var giftig och att man kan bli full av den. Köp inte...

Inga kommentarer: