söndag 1 mars 2009

Nytt från Valrhôna


Är det några som kan choklad så är det verkligen Valrhôna från den lilla byn Tain-L´Hermitage i södra Rônedalen. För att vara ett ledande varumärke inom choklad måste man hela tiden förnya sig och ändå behålla sin goda kvalitet och ryckte. Som alltid när det gäller produkter från denna chokladens "bästa producent" har man åter lyckas att göra det som förväntas. Ny design på kakornas utformning, samt ett par nya kakor som jag provat och tyckt till om...


Alpaco, 66% kakaohalt. Denna kaka är tillverkad av Forasteros- arten "Nacional", en av två lokala kakaobönor från Equador, den andra heter"Aribba". Karaktären har en sofistikerad styrka med delikata blommiga toner så som te, citrus och kaffe. Ganska låg kakaohalt som man kan tyckas skall vara mild men jag tycker den har en kraftig smak. God och mycket snygg. Jag ger den omdömmet 8,5 av 10p.Köp


Taïnori 64% kakaohalt. Chokladen i denna kaka kommer från Dominikanska Republiken och är gjord på den typiska karibiska bönsorten Trinitario. Chokladen har en ganska tuff, fruktig syra och har toner av citrus, rostade hasselnötter och bittert kaffe. Här är en choklad som faller mig helt i smaken med bra syra och mycket stuns som avslutas i en bra fyllig bitterhet utan att vara torr. Mycket bra och jag ger den 9,5P av 10P. Köp, Nu.


Båda dessa finner du hos Örebro´s bästa chokaldbutik, Engelbrekt choklad

Inga kommentarer: