måndag 2 mars 2009

Melanzane Parmegiano alla Toscana




Mitt försök att döpa denna maträtt är inte så lätt då man inte kan en mening på italienska. Men på svenska heter rätten, Aubergine och tomatlåda som i Toscana. Denna rätt lagar jag minst en gång varannan vecka och är mycket enkel att svänga ihop. Flera vänner och bekanta har bejublat rätten och frågat om receptet, som ursprungligenkommer från en vän som i sin tur fått det i Toscana. Rätten är ganska lantlig, smakrik, galet god och mycket mättande. Min rekomendation är att servera den tillsammans med ett lantligt italienskt bröd och några kallskurna starka korvar. Jag åt denna rätt i veckan tillsammans med mitt husvin som jag har till det mesta, som i mat, när man lagar mat, tv, istället för fika mm. Här kommer det bejublade receptet...

4pers

1liter tomatsås av god smak
4st auberginer
Salt
Vitlök
Mjöl
Olivolja
Parmesanost (riven)

Arbetsgång:

-Skiva auberginen på längden och gnid in med salt och låt ligga i ca 30min

-Skölj av auberginerna och torka torra med papper

-Gnid sedan in skivorna med lite vitlök

-Doppa sen dessa i mjöl och stek gyllebruna i olivolja

-Tag upp och låt rinna av

-Varva tomatsås, aubergine och lite parmsan i form som typ lasagne

-Kör i ugn på 200 grader i ca 20 min


Buon appetito

Inga kommentarer: