lördag 28 februari 2009

Insoglio del cinghiale 2006, Toscana




Äntligen lördag och ledig. Jag och lillgrabben har haft en heldag på bondgård med lamm och hästar, sen i stan med promenad till lekpark. Till kvällen tänkte jag vi skulle äta något gott, då det var allt för länge sen. Jag tänkte att anka är ju en råvara som inte går av för hackor. Sagt och gjort, det får bli anka. Till ankan serverade jag pumpapuré, smörstekt portabella, confitad smålök och korintsky. Till detta valde jag denna Toscanare. Rätten blev bra och ganska smakrik, men vinet orkade inte ända fram. Doften var typisk för regionen och för denna vintyp. Körsbär, vitpeppar, lakrits, örter och russin. Smaken var ganska ok, med god syra och lagom pepprighet, syra och stuns. Syran var bra och smaken funkade bra men kroppen fanns inte där. Lite synd men jag tror att en Brunello di Montalcino, typ COLDORCIA, skulle sitta snyggare. Innan jag serverade varmrätten småmyste jag på vinet och upptäckte att Choritzo var som klippt och skuren för detta vin. Skönt att man vet det till nästa gång. Mitt omdömme på vinet får bli 75p.




En annan grej jag bara vill ventilera är att om gud och min chef vill, skall jag antagligen få uppleva min stora vindag. Hjo Grosshandel har nämligen bjudeit mig till Sthlm på klassisk Bordeaux- provning. Och här skall alla var med, och då menar jag ALLA.


Gud, hör min bön...










Inga kommentarer: