måndag 23 februari 2009

Vive la France!




Förra sommaren inhandlades ett vin vad jag hoppas kan vara något i hästväg. Efter ett besök hösten 2004 i den lilla staden Tain l`Hermitage i södra Rhônedalen var vi uppe på sluttnigarna och fick bland annat se ett litet kapell. Då förstod jag att det var DET kapellet! La Chapelle! Jä....tänkte jag, en sådan måste man få med sig hem. Oturligt nog kunde vi aldrig köpa någon sådan flaska men vi fick med oss lite annat godis, typ Auguste Clape- Cornas, några rackare från vårt besök på M. Chapoutier, några flaskor Crozes Hermitage- Alain Graillots. Största anledninge till att vi åkte var att besöka Valrhôna chokladfabrik så det fick bli att handla vin när man kunde. Som sagt, i sommras fick jag möjligheten att köpa en
La Chapelle, 96 till ett fyndpris och är nu sugen på att korka upp skönheten. Problemet blir alltid när, och till vad? Har funderat lite på middagen och här är mina förslag som jag vill ska gå i ett Franskt tema.Tyck gärna till och tipsa om jag är ute och cyklar...


* Halstrad piggvar/pilgrimsmussala med ankleversmör, potatispuré, brynta kantareller och hummersky
Till denna vill jag nog servera en fet Gewürztraminer från Alsace eller i den stilen.

*Timjan-och rosmarinstekt hjortrygg med friterad svartrot, confitad smålök, selleripuré och svartvinbärssky
Här kör vi La Chapellen

*Franska ostar med tillbehör
Har inget kul förslag. Kanske vitt?

*Aprikos- och pistagepaj som i Voiron med hemgjord vaniljglass
Här tror jag nog att jag vill köra en Baume de Venise från en gård vi besökte på Frankrikeresan


Tyck till och tipsa om andra förslag som kan var bättre. Börjar snålvattnet att rinna ?

2 kommentarer:

Sybariterna sa...

Ja, en fet Josmeyer skulle smaka till första rätten. Kanske en Josmeyer Gewurtztraminer Grand Cru Hengst Verdanges Tardives 2001??

Rickard sa...

Hoppas dutycker det andra låter ok. Klarar Josmeyer´n av Förrätten tro?