måndag 23 februari 2009

Dessa jä... menyer

Det har blivit en tvångstanke att varje gång när jag passerar utanför en restaurang måste jag stanna och läsa menyn. Har dom skrivit fel. Jag letar med lupp och konstaterar att de flesta restauranger inte vet hur olika rätter stavas eller hur de ska beskrivas. Jag har upplevt de mest otroliga formuleringar av detta och det kan även dyka upp på de finaste och bästa ställena. Ett förslag är att ta reda på hur det stavas. Eller mitt roligaste, när dom skriver en menyförklaring som blir helt galen. Tips är att noga läsa igenom vad som har skrivits eller googla på ordet. Det kan bli väldigt roligt och väldigt fel. Självkart måste man var ödmjuk i detta fall då man själv är långt från felfri. Men håll med, det är ju ganska kul hur en del lyckas få till det...

Här kommer några tänkvärda förslag...

Cremé (kanske Crème)
Entrecoté ( eller Entrécôte)
Brulè ( kanske Brulée, eller Brûlée)

Särskrivning går inte av för hackor...

Lamm roullad med ... ( ja, eller uppför)
Lök soppa
Ister band (den är fin)
Blod pudding (smaskens)

En annan skön grej är att skriva lite konstig förklaring på maten typ...

Rostad blomkålssoppa ( gott att rosta soppan)
Soltorkad tomatsky (mmm gott att soltorka skyn)

Listan kan bli lång på dessa skojigheter och jag tycker inte att det är ok att skriva menyer där det står något i den här stilen. Jag tycker att det kan vara på sin plats att kanske ta hjälp av någon utifrån som kanske kan skriva menyer. Schärpning!!!

P.S kolla in vad jag menar...

http://www.tasteline.com/recept/Rostad_Blomkalssoppa

Inga kommentarer: