söndag 3 maj 2009

En helg i sommarstugan

Valborg och ledig. Nu var det dags att städa ut vintern ur stugan och släppa in vårvärmen. Det är något visst som händer i mig när man som stadsbo får komma ut på landet med en öronbedövande tysthet och så frisk luft att man blir trött av bara den. Jag blir nostalgisk på landet. Jag kommer ihåg mormors hemgjorda svartvinbärssaft som vi fick hämta i jordkällaren. Den drack vi i syrenbersån med nybakade bullar. Morfars flanellskjorta, snusdosa i silver, hängslen och kökssoffa som säng. Mormors kutande rygg, tofflor, blommig klänning som jämt doftade nybakat och som alltid var täckt av ett förkläde. Vatten från egen brunn, grusväg och kor. Fan man blir ju tårögd... Nå väl. Målsättningen var att städa, sätta på vatten samt så de grönsaker och rotfrukter som vi valt ut, så som kålrabbi, potatis, rödbetor och sallad. Till min lycka såg jag att salvian, gräslöken, oreganon och timjanen stått pall för vinterns prövningar, men att en "älg-jävel" har kalasat upp vår fläderbuske och några lavendelplantor. Även rabarbern och krusbärsbusken har klarat vintern. Alltid när vi åker till landet "på riktigt" för säsongen brukar vi inviga årets förta lunch med sill och tillhörande dryck. Snapsen som jag gjort tidigare i år fick en kortis i frysen innan den slank ner till sillen. Den var precis så god som jag hoppats på. Nog för nu. Jag skall låna grannens bössa och ge mig ut på älgjakt.

Inga kommentarer: