tisdag 12 maj 2009

Choklad och whisky i kombination


Hur viktig är procenthalten på choklad?
Att tillverka choklad är som att producera whiskey. Först skall man hitta unika råvaror med säregna smakkvaliteter. Sedan skall man på ett hantverksmässigt sätt hantera dessa råvaror med yttersta noggrannhet för att få fram sin speciella karaktär. I denna process gäller det att hitta en balansgång mellan flera olika smakpåverkningar däribland procenthalten. Med den kan man styra chokladens bitterhet inte smaken.
Ju högre kakaohalt, ju bittrare choklad. En god och bra choklad bör ha ballansen mellan bitterhet, syra och karaktär.

Hur skall man nu lyckas att kombinera whisky med choklad på ett bra sätt? Att hitta rätt kan ibland vara svårt men en tumregel är utgå från vad du tycker om. Börja gärna experimentera med den Whisky eller chokladsort som passar just dig i smaken. Utgå även gärna från Chokladen eller Whiskyns karaktär. I min bedömning har jag valt att plocka bort vit och mjölk- choklad då de typerna är allt för söta och karaktärslösa. Här kommer mina förslag…

Ungdomlig whiskey med viss sötma och blommiga toner (tex SCAPA 12years): ca60% choklad med stor fruktighet och viss sötma. Prova gärna årgångschokladerna Grand Cova, eller Palimira från Valrohna.

Medelfyllig med mild rökighet och medelsötma(tex ROYAL BRACKLA 10years): ca70% mörk choklad med liten bitterhet och medelstor syra yex. Ocumare från Chocovic

Fyllig och blommig whisky med salta toner (tex TALISKER 10 years): Här kommer en av mina favoriter. En mörk pistagepralin med salt. Saltet i kombinationen med pistgen och den mörka chokladen är en ljuvlig upplevelse tillsammans med whiskyn.

Kryddiga och söta whiskey med viss gräddighet (tex EDRADOUR 10 years): Även här väljer jag en pralin. Prova gärna en pralin smaksatt med julkryddor så som anis, kryddpeppar, kanel ingefära mm. Den här kombinationen är perfekt till jul.

Alkoholstark whisky gärna med fatkaraktär (tex MACALLAN 10years): Att fatkaraktären kommer fram hjälper till att lyfta chokladen. Mörk choklad ca 70% med viss fruktighet och vanilj. Prova gärna Michel Cluitzels choklad från Sao Thome eller varför inte en portvinspralin?

Fyllig och rökig whisky med viss sötma (tex LAGAVULIN 16years): Den svåraste whiskyn att hitta en perfekt choklad till. Rökigheten tar till viss del död på chokladen men jag tycker att jag har hittat två bra alternativ. Mina tips är en 70% fransk choklad från Pralus med ursprung från Java eller någon annan sort från detta område. Chokladen har en extrem rökighet, nästan som bacon. Prova annars med en kaffepralin med hög bitterhet och syra som kan matcha denna tuffa whisky.


Detta är självklart inget facit, så blanda, prova och smaka dig fram till rätt kombination

1 kommentar:

Sybariterna sa...

Det är verkligen något som jag skulle vilja vara med om, en bra chokladprovning med whisky i kombination.