lördag 22 november 2008

OCUMARE, Criollo, Venezuela, Chocovic, 71%


Här kommer ett litet test på en av mina absoluta favoriter. Reda på våren 1997 kom jag i kontakt med denna goda choklad som via mitt dåvarande arbete gjorde mig medveten om kvalitetschoklad. Detta var startskottet på mitt intresse kring och om choklad. Chocovic är en Spanskt chokladtillverkare som var mycket tidig med att ursprungsmärka sin choklad i form av böna och land. Denna typ av choklad döpte tillverkaren till Origen Unico, med tre olika bönsorter från tre delar av Syd-Amerika. Av dessa tre har jag nu valt att bedömma Ocumare från Venezuela. Ren och tydlig mörk karaktär som har lätta toner av kryddor, russin och frukt. Mycket mild trots sin 71% och avslutningen är fyllig och intensiv. Mitt totalbetyg blir 8 av 10 tack vare hög kvaalitet och ett bra pris. Chokladen skulle sälja mycket mer i en atraktiv förpackning. Bra choklad för nybörjare.

Inga kommentarer: