onsdag 10 juni 2009

Hemgjord saft


Jag älskar rabarber. Många tycker rabarber är surt, träigt och trådigt. Förvisso men smaken är ortoligt god och frisk. Vi brukar vanligtvis göra paj och chutney på rabarberna, men man borde kunde göra något mer på de sura stängerna. Då slog mig tanken att göra saft. Har
under alla mina år som matintreserad alldrig gjort saft. Löjligt enkelt och löjligt gott. Här kommer mitt recept...
1,5kg Rabarber (gärna späda stänger) eller sura bär
6dl vatten
Saft av en citron
ca 9dl strösocker ( efter tycke och smak)
1krm natriumbensoat (motverkar att saften möglar)

Arbetsgång:
Skölj, rensa, bita ner rabarbern i en kastrull
Häll på vattnet och citronen.
Låt koka upp under ständig omrörning, tag av från spisen och låt dra i ca 30 min
Sila koket genom finmasikig sil, sen silduk, eller gammal handuk alt. kaffefilter.
Koka upp saften med sockret under omrörning, tag av och låt stå 10 min.
Skumma saften väl
Rör ut natriumbensoatet i ca 1dl av saften tills det löses upp. Häll tillbaka i saften och rör om.
Häll upp i väl rengjorda saftflaskor med patent eller skruvkork.
Låt svalna och drick

Ett litet tips är att använda saften som grund till sorbet tillsamman med uppvispad äggvita

Inga kommentarer: