fredag 10 april 2009

Världens godaste pizza?


Nästan alla älskar pizza, så även jag. För att få Pizzan att hamna i "finrummet" väljer vi ofta att göra vår egen variant med riktigt bra råvaror och mycket kärlek. Här nedan har jag ett bra recept och några tips på hur man gör pizza som smakar sagolikt...

1.Välj fyllning efter önskemål, råvarutillgång och dryck
2. Köp inga färdiga halvfabrikat, bara färska råvaror
3. Var inte blyg och använd mycket kärlek


Pizzadeg ca 1stor
½ pkt färsk jäst
1 nypa socker
4 msk ljummet vatten
6,5 dl bagerivetemjöl
½ tsk salt
1msk olivolja
2½ dl vatten

Arbetsgång:
Rör ut jäst med det första vattnet och sockret och låt stå i bunke i ca 10 min
Blanda ner resterande ingredienser och kör i degblandare i ca 10 min tills degen blir seg.
Låt stå och jäsa/vila i ca 1 tim på rumstempad plats.

Under tiden gör du ordning resterande ingredienser till pizzan. Först ut är tomtasåsen. Receptet på den hittar du här, och använd ca 2 dl och blanda gärna ner 1 tsk oregano i den. Sen kommer övriga grejer som pizan skall dekoreras med, och jag använder gärna mina vinfavoriter...

Rödlök
Champinjoner
Skinka av Parma- typ
Ost, lika delar av (mozzarella, vanlig påläggs- ost och parmesan)

Pizzan enligt mig

Sätt ugnen på 240° och övervärme, eller fläkt
Baka ut pizzan på plåt och låt vila ca 20 min.
Häll på tomatsås och fördela över hela botten.
Baka av pizzanbottnen utan pålägg i ca 6-7 min och tag ut ( italienskt sätt)
Lägg på valfri fyllning och sist osten
Bakav av ytterliggare i ca 5-6 min
Strö över rikligt med färsk oregano


Servera inte med pizzasallad, men gärna ett gött vin





Inga kommentarer: